آموزشی

شستشوی بدون آب اتومبیل چیست؟

یکی از مشکلاتی که در سالیان اخیر با آن مواجه هستیم، کمبود آب در سراسر دنیا است. وظیفه تمام افراد در برابر این مشکل، مصرف به اندازه آب است. در هر زمینه یا فعالیتی مانند شستشوی اتومبیل، بدون اینکه نظافت خودرو با مشکل مواجه شود، می توان مصرف آب را به حداقل رساند.

اشتراک گذاری

یکی از مشکلاتی که در سالیان اخیر با آن مواجه هستیم، کمبود آب در سراسر دنیا است. وظیفه تمام افراد در برابر این مشکل، مصرف به اندازه آب است. در هر زمینه یا فعالیتی مانند شستشوی اتومبیل، بدون اینکه نظافت خودرو با مشکل مواجه شود، می توان مصرف آب را به حداقل رساند. این مقاله یک راهنمای کامل برای شستشوی بدون آب اتومبیل می باشد؛ این نوع نظافت هم برای محیط زیست مفید است و هم نتایج مشابهی را مانند شستشوی با آب ارائه می دهد.
احتمالا در مورد شستشوی بدون آب (واترلس)، اسپری شوینده اتومبیل یا شستشوی خشک خودرو شنیده‌اید، اما هیچ ایده‌ای در مورد این که این موارد به چه صورت انجام می شوند، ندارید. در این مقاله اصول اولیه شستشوی بدون آب را توضیح خواهیم داد. با خواندن این مقاله از آگاهی‌تان در مورد این نوع شستشو و این که چگونه می‌توانید خودروی خود را در خانه با حداقل مصرف آب بشویید، افزایش پیدا خواهد کرد.

شستشوی بدون آب اتومبیل (Waterless Car Wash) چیست؟

شست شوی بدون آب خودرو

شستشوی بدون آب اتومبیل، سازگار با محیط زیست و کارآمد است؛ چرا که یا از آب کمی استفاده می‌کند یا اصلا از آب استفاده نمی‌کند. گاهی اوقات این نوع نظافت به عنوان استفاده از اسپری برای شستشو، نیز شناخته می شود. غالبا انجام شستشوی بدون آب، آسان‌تر از یک شستشوی معمولی است. این در حالیست که هر دو روش، نتایج دقیقا مشابهی را ارائه می‌دهند. همچنین این نوع شستشو به دیتیلر اتومبیل اجازه می دهد تا ضمن صرفه جویی در مقدار فراوانی از آب، به ماشین شما در فضاهای محدود سرویس نظافتی ارائه دهد.
محصولات شستشوی بدون آب، پیشرفته تر از شوینده های معمولی هستند که برای شستشوی اتومبیل سیار استفاده می شوند؛ بنابراین کارایی شستشوی بدون آب معمولاً بهتر از استفاده از شستشوی مبتنی بر آب است. همچنین، هنگام انجام دیتیلینگ خودرو بدون آب، به جای استفاده از 50 تا 100 گالن آب تمیز، موقع استفاده از شلنگ، فقط به یک سطل آب نیاز دارید تا بتوانید حوله های خود را بشویید.

شستشوی بدون آب اتومبیل چگونه کار می کند؟

یک شستشوی بدون آب اتومبیل از اسپری های روان کننده قدرتمند برای نظافت و شستشوی بدنه خودرو استفاده می کند. مواد شیمیایی روان کننده اسپری، آثار آلودگی و گرد و غبار را جذب می‌کنند. این فرایند مشابه نحوه پاک کردن آلودگی، توسط آب می باشد، اما ترکیب شیمیایی یک محصول شستشوی بدون آب اتومبیل، کارآمدتر است.
شما باید محصول مورد نظر را بر روی سطح ماشین اسپری کرده و سپس آن را پاک کنید. این فرایند هرگونه آلودگی سبک یا لکه موجود روی سطح اتومبیل را از بین می برد. این روش برای اتومبیل هایی که دارای آلودگی های سرسخت نیستند، ایده آل است. شستشوی بدون آب فقط برای اتومبیل هایی که آلودگی های سبک و معمولی دارند توصیه می شود.

شستن بدون آب خودرو چسست

نظافت اتومبیل با اسپری شستشوی بدون آب، توسط هر دیتیلر اتومبیل توصیه می شود؛ چرا که در صورت انجام اشتباه در فرایند شستشو، گاهی اوقات فشار بالای آب کارواش می تواند به رنگ بدنه خودرو شما آسیب برساند. با این حال، برای پاک کردن ماشین باید از دستمال خودرو مناسب مثل انواع دستمال های میکروفایبر نرم ستفاده کنید. به دلیل قابلیت جذب و نرمی زیاد دستمال میکروفایبر، از این نوع دستمال استفاده فراوانی می شود؛ این دستمال به نظافت آثار آلودگی موجود روی سطوح خودرو کمک می کند. اگر از محصولات شستشوی اتومبیل بدون آب به طرز صحیح استفاده شود، هیچ آسیبی به رنگ خودرو شما وارد نشده و خراشیده نمی شود.

اثرات زیست محیطی شستشوی بدون آب اتومبیل

اکثر روش های شستشوی خودرو و کارواش ها مقدار زیادی از آب را مصرف می کنند. در این روش ها، از آب و مواد شوینده و شامپو خودرو زیادی استفاده می کنند تا هر چه سریع تر، آثار آلودگی از بین برود.

این مقادیر آب، برای شستن یک اتومبیل از نوع سدان است :

شستن ماشین بدون آب چگونه انجام می شود

شستشوی با سطل و شلنگ در خانه

در این روش از 80 - 140 گالن آب استفاده می شود. علاوه بر این موضوع، شما در حین شستشو یا بعد از آن به طور حتم مواد شوینده، آلودگی ها و روغن اتومبیل را در محیط تخلیه می کنید. این کار، قطعاً به محیط زیست آسیب می رساند.

شستشوی اقتصادی

اغلب شستشو های اقتصادی در هر شستشو حداکثر 45 گالن آب مصرف می کنند.

شستشوی بدون آب

آیا علاقه­مند هستید که با بهترین روش آشنا شوید ؟ یک شستشوی بدون آب فقط به 113 تا 170 میلی­لیتر محلول شستشوی ماشین بدون آب و چند سطل آب نیاز دارد. در مواردی که ماشین در گل و لای قرار گرفته باشد ، به یک گالن آب اضافی هم نیاز دارید.

محصولات شستشوی بدون آب اتومبیل

این محصولات با نام‌های Waterless, Quick Detailer,Wash and Wax, Rapid Detailer, Fast Cleaner به بازار عرضه شده‌اند. اغلب این محصولات از قابل استفاده بر روی کلیه قسمت های خارجی خودرو هستند و علاوه بر تمیزکردن خودرو، براقیت و درخشندگی را ایجاد می‌کنند. یک اسپری 500میلی لیتری به شما امکان می دهد ماشین خود را 5 بار بشویید. شما می توانید محصولات مورد نیاز خود را از بسیاری از برند های معروف مراقبت از اتومبیل مانند Meguiar’s،  Mafra ، Mothers، Rupes، Labocosmetica که محصولات شستشوی ماشین بدون آب و با کیفیت بالا را به فروش می رسانند، استفاده کنید.

 شستشوی بدون آب خودرو چه مزایا و معایبی دارد

بررسی شستشوی بدون آب اتومبیل

اگر به دنبال یک شستشوی ساده برای از بین بردن آلودگی های قابل مشاهده هستید، یک شستشوی بدون آب، عملکرد کاملاً عالی خواهد داشت. با این وجود، اگر روی وسیله نقلیه تان آلودگی های سرسخت وجود دارد، ممکن است گاهی اوقات بهتر باشد مقدار کمی آب روی آن نواحی مدنظر بریزید تا از پاک کننده، بیش از حد برای از بین بردن آلودگی ها، استفاده نکنید. اگر مراحل را به درستی انجام دهید، به رنگ ماشین آسیبی وارد نمی شود.
اگر قصد دارید از واکس خودرو استفاده کنید، نظافت خودرو خود با محلول شستشوی اتومبیل بدون آب بهتر است. اگر از آب استفاده می کنید، باید خودرو را خیلی خوب با استفاده از تجهیزات خاص خشک کنید یا اجازه دهید وسیله نقلیه زیر آفتاب خشک شود. باقی مانده آب سطل شما، می تواند هنگام استفاده از واکس یا پولیش اتومبیل مضر باشد.

شستن بدون آب خودرو چیست

نکته : اگر هنوز قصد شستشوی ماشین مبتنی بر آب را دارید، می توانید باقی مانده آن را روی چمن ها بریزید تا هدر نرود. به این ترتیب آب باقی مانده و یا مصرف شده، برای کاری مفید استفاده می شود.

 نحوه انجام شستشوی اتومبیل بدون آب (راهنمای گام به گام)

برای انجام شستشوی بدون آب اتومبیل خود در خانه، به تعداد زیادی حوله میکروفایبر تمیز و یک محصول شستشوی بدون آب آماده برای استفاده نیاز دارید. ما توصیه می کنیم از حوله های میکروفایبر با حداقل وزن 300 GSM (گرم در متر مربع) استفاده کنید. یک حوله بی کیفیت یا کثیف می تواند به اتومبیل شما آسیب برساند. اگر اتومبیل شما بیش از حد گل و لای و کثیفی داشته باشد، توصیه می کنیم، آن را آبکشی کنید. محلول شستشوی اتومبیل بدون آب در برابر گل و لای سرسخت و شکل گرفته شده، مؤثر نخواهد بود.

راهنمای گام به گام برای براق کردن خودرو در کمترین زمان، را بررسی خواهیم کرد :

مرحله 1

شروع به کار کنید و یک حوله میکروفایبر را آماده کنید و آن را دو بار از وسط تا بزنید تا هشت ناحیه قابل استفاده فراهم کنید. به یاد داشته باشید که ما از یک حوله میکروفایبر استفاده می کنیم زیرا قابلیت جذب و نرمی بالایی دارد و به جمع آوری آثار آلودگی کمک می کند.

توجه : توصیه می کنیم قبل از استفاده از حوله ها از تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

مرحله 2

به صورت ذهنی، اتومبیل خود را به بخش های مختلفی تقسیم کنید تا بتوانید با عملکرد بهتری به نظافت آن ها بپردازید.

مراحل انجام شستشوی بدون آب خودرو

  • شیشه کناری
  • سقف
  • کاپوت و صندوق عقب
  • در های کناری (نیمه بالایی)
  • سپر جلو
  • سپر عقب
  • نیمه پایینی در های کناری
  • چرخ ها

شما می توانید برای قسمت های مختلف ماشین از دستمال های مختلف میکروفایبر استفاده کنید. اگر پارچه بیش از حد کثیف شد، استفاده از آن را متوقف کنید. استفاده نادرست از حوله میکروفایبر باعث ایجاد خراش در وسیله نقلیه شما می شود. هرگز از میکروفایبر کثیف، بدون این که آن را شستشو دهید، دوبار استفاده نکنید.

مرحله 3

معمولاً دیتیلر های اتومبیل از قسمت بالای اتومبیل شروع می کنند تا هنگام استفاده از محصولات روی سقف، از ریختن آن جلوگیری کنند. کافی است محصول شستشوی بدون آب اتومبیل را روی یک پارچه تا شده و روی قطعه مورد نظر خودرو اسپری کنید و به آرامی با پارچه پاک کنید و با استفاده از یک پارچه میکروفایبر دوم تمیز و خشک، سریعاً خودرو را براق کنید.

مرحله 4

بدنه را در یک جهت بدون فشار زیاد به آرامی پاک کنید. پیشنهاد می کنیم در جهت وزش باد به صورت خطی پاک کنید.

مرحله 5

زمانی که حوله خیلی کثیف شد، از نواحی تمیز دیگر حوله استفاده کنید. ایده استفاده از یک ناحیه تمیز در هر دفعه این نیست که آلودگی های ماشین را دوباره منتقل کنید. این کار را همان‌طور که قسمت های دیگر وسیله نقلیه خود را تمیز می کنید تکرار کنید. ما توصیه می کنیم از یک حوله میکروفایبر جداگانه برای ترمزها استفاده کنید زیرا ممکن است لنت های ترمز حاوی مایعات شیمیایی باشند.

جمع بندی

ما معتقدیم که شستشوی بدون آب اتومبیل یک روش بسیار عالی برای شستشوی تمامی اتومبیل ها در آینده می باشد. نظافت کننده و دیتیلر منطقه سکونت خود را تشویق کنید که ماشین شما را بدون استفاده از آب بشوید؛ قطعاً نتایج باورنکردنی را مشاهده خواهید کرد.

راهنمای گام به گام شستشوی اتومبیل بدون آب

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید