- abcd efgh ijkl mnop qrst uvwx yz
وب سایت پدال: برلیانس از خودروسازان مطرح چینی است که سابقه همکاری با کمپانیهایی چون بیامدبلیو، پورشه، ایتال دیزاین و پنین فارینا را دارد. محصولات برلیانس را اولین بار سایپا در سال ۹۳ وارد ایران کرد و سپس در سال ۹۴ خط مونتاژ آنها در پارس خودرو ایجاد شد. H330 اولین مدل از برلیانس بود که وارد ایران شد و پس از موفقیتش در بازار کشور، سایپا مدل H320 را نیز به لیست وارداتیهای برلیانس اضافه کرد. این اتومبیل همچنین اولین خودروی مونتاژ شده از برلیانس در پارسخودرو بود.
چرا برلیانس کارش گرفت؟
مدلهای سری H برلیانس از تولیدات اقتصادی این کمپانی بودند که مصرفکنندگان قشر متوسط چین و روسیه و کشورهای آفریقایی را هدف قرار میدادند. همین حقیقت موجب موفقیت برلیانس در ایران با بحرانهای همیشگی اقتصادی شد. رانندگان ایرانی بعد از سالها که انتخابی غیر از تولیدات تکراری و خستهکننده سگمنت اقتصادی داخلی نداشتند و همچنین ناتوان از خرید مدلهای جدید و روز جهان به دلیل گرانی آنها بودند، یکباره با محصولاتی متنوع و در عینحال مقرون به صرفه مواجه شدند. خودروهایی که شاید در سطح تولیدات اروپایی و ژاپنی و کرهای نبودند، اما از طراحیهایی مدرنتر و امکانات ویژهتر برخوردار بودند. برلیانس H320 از H330 موفقتر هم بود. چرا که H320 مدل هاچبک سدان H330 است. هاچبکها همواره در ایران مورد استقبال واقع میشوند و تقریبا مشتریان دائمی بین جوانان دارند؛ هرچه ظاهرشان اسپرتتر، طرافدارانشان در میان جوانان بیشتر. البته بانوان نیز از مشتریان خوب هاچبکها در ایران به شمار میروند.
با دقت بر اینکه برلیانس H320 تقریبا در هیچ زمینهای با برادرش اختلافی ندارد به جز طراحی بدنه، میتوان دریافت که دلیل اصلی استقبال بیشتر از آن همین چهره جذابترش بوده است. طراحی ظاهری این خودرو به خصوص در بخش عقب بسیار اصولی و متناسب است و تمام جذابیتها و آیتمهای لازم یک هاچبک جوانپسند را دارد. البته طراحان H320 سعی کردهاند که علاوه بر تبدیل اچ۳۳۰ به یک هاچبک جذاب ظاهری اسپرتتر نیز به آن بدهند.
علاوه بر این برلیانس H320 با یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپه وارد کشور شد، ولی به دلیل نارضایتیهای مشتریان از قدرت این موتور، پارسخودرو موتوری ۱.۶ لیتری در قلب اچ۳۲۰ جایگزین کرد تا مشکلاتی که مشتریان این محصول با آن مواجه بودند، برطرف شود. شاید همین احترام به نظر مصرفکننده از سوی پارسخودرو نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت H320 در ایران باشد.
دلیل دیگر اینکه این هاچبک اقتصادی هم مانند دیگر محصولات برلیانس در ایران با دو گیربکس دندهای و اتوماتیک عرضه میشود. یعنی حق انتخاب بیشتری را با نوسان قیمتی در اختیار مشتری قرار میدهد. گیربکسها در مدلهای دستی ۵ سرعته و در مدلهای اتومات ۴ سرعته هستند. موتور ۱.۵ لیتری برلیانس H320 توان تولید ۱۰۳ اسببخار قدرت را دارد. سقف سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صدش ۱۳ ثانیه ثبت شده است. اما آنچه به محبوبیت این خودرو میافزاید، مصرف سوخت آن در کنار این خصوصیات فنی است. این خودرو ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف دارد.
قیمت برلیانس H320 در ایران
برلیانس H320 از خودروهای موفق بازار ایران محسوب میشود. این خودرو در میان هاچبکهای شناخته شده رقیب مانند پژو ۲۰۶، توانست فروش خوبی برای خودش دست و پا کند. یکی از عوامل این موفقیت قیمتگذاری مناسب سایپا و پارسخودرو بود. برلیانس H320 در بدو ورود خودرویی با طراحی روز و جذاب بود که همقیمت خودروهای داخلی عرضه شد. شاید بتوان گفت در آن زمان خودرویی با قیمت مدلهای اتوماتیک H320 و خصوصیات آن در بازار کشور یافت نمیشد. قیمت خودروی H320 در سال ۹۴ حدود ۴۲ میلیون بود که اختلافش با رقبای داخلی کمتر از ۱۰ میلیون میشد. این قیمت تقریبا تا سال ۹۷ ثابت ماند؛ که یکی دیگر از دلایل استقبال از خودرو محسوب میشد. اما در سال ۹۷، قیمت اچ۳۲۰ هم تحت تأثیر افزایش قیمت ارز قرار گرفت. در حال حاضر (اسفند ۹۸) قیمت برلیانس H320 در بازار ایران حدود ۱۷۰ تا ۱۹۰ میلیون برای مدلهای صفر دندهای و اتوماتیک و۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون برای مدلهای کارکرده تخمین زده میشود که با مقایسه با رقبایش در بازار همچنان مقرون به صرفهتر به نظر میآید.