0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
برندهای ارزشمند صنعت خودرو جهان به انتخاب ورلد ایندکس

از دیدگاه عامه مردم، خودروسازانی که بیشترین فروش یا بالاترین سود سالیانه را داشته باشند؛ ارزشمندترین برندهای این صنعت محسوب می‌شوند؛ اما این عقیده چندان درست نیست. حتی مجموع قیمت سهام یا ثروت خودروسازان هم به تنهایی، عامل تعیین کننده برای ارزش برند محسوب نمی‌شود.

فراری ورلد

برندهای ارزشمند، برای میلیون‌ها یا حتی میلیاردها انسان، جذاب هستند. کارشناسان معتقدند، ارزش برند نتیجه‌ی محبوبیت در میان جامعه است. وقتی بازار هدف، چشم‌بسته و سریع اقدام به خرید محصولات یک شرکت کند؛ ارزش برند مشخص می‌شود. این حالت، در میان تولیدکنندگان ساعت مچی مثل رولکس، کاملا واضح است و کالاهای گران‌قیمت را باوجود رقبای ارزان، به موفقیت تجاری می‌رساند.

احتمالا برای شما هم این سوال وجود دارد که چگونه بعضی شرکت‌های خودروساز، باوجود زیان‌دهی طی چند سال، ادامه حیات دادند و سرمایه‌گذاران از تزریق پول به آن‌ها منصرف نشدند. این مورد، یکی از دلایلی است که ارزش برندها را مهم‌تر از عملکرد اقتصادی در کوتاه مدت، نشان می‌دهد.

کلاسیک استون مارتین

امروزه ارزش برند، مهم‌ترین نقطه ضعف خودروسازان کره‌ای و چینی است. این موضوع، صرفا ارتباط مستقیم با کیفیت تولید ندارد؛ بلکه اصالت و مقبولیت برای جامعه هدف را نشان می‌دهد. به بیان بهتر، اگر محصولی غیر از خودرو، مثل کیف و کفش توسط هیوندای تولید شود؛ شانس زیادی برای فروش ندارد اما نشان تجاری برندهای سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی، می‌توانند کالاهای متفاوت را بسیار چشم‌گیر و جذاب جلوه دهند.

به همین دلیل، بسیاری از خودروسازان مشهور دنیا که ارزش برند پیدا کرده‌اند؛ روی محصولات غیر خودرویی مثل پوشاک، عطر، نوشیدنی یا حتی ساختمان‌سازی، سرمایه‌گذاری کرده و از نام تجاری خود برای کسب سود بیشتر، استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند، نگاه کردن به نشان تجاری از یک برند ارزشمند، برای مخاطب علاقه‌مند و آشنا به موضوع، ایجاد لذت‌ و سرخوشی می‌کند.

ساعت پورشه

تعریف ارزش برند با فرمول ریاضی و اعداد امکان‌پذیر نیست اما به خوبی در بازار و فرهنگ عامه احساس می‌شود. مثلا ارزش برند تویوتا باعث شده است طی چند دهه، فروش بسیار خوب و سود پایدار فراهم شود. حالا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان وجود دارند که بدون تحقیق و مطالعه، خودروهای تویوتا را می‌خرند. ارزش برند باعث می‌شود اعتماد افراد در طولانی مدت، جلب شود.

رسیدن به جایگاه ارزشمندترین برندهای جهان بسیار سخت است. این هدف، حتی با عرضه بهترین محصولات در کوتاه‌مدت، قابل دسترسی نیست؛ چراکه اصالت و قدمت برند هم، نقش بسیار مهمی در تعیین ارزش آن دارد. یک تولیدکننده باید برای سال‌های بسیار طولانی، محصول باکیفیت بالا و برتر نسبت به رقبا عرضه کند تا در نگاه عامه مردم یک کشور یا تمام دنیا، ارزش برند کسب کند.

عطر فراری

برندهای قدرتمند، دارای استراتژی بلندمدت هستند. به همین دلیل، بسیاری از مردم دنیا برای خودروسازان محبوب، تعریف خاص دارند. مثلا تویوتا به استقامت بالا و استهلاک پایین مشهور شده است. فراری حس سرعت و برتری در مسابقه را تداعی می‌کند. پورشه و بنز و بی‌ام‌و هم ترکیبی متفاوت از لوکس –اسپرت را برای مخاطب دارند.

در سمت مقابل، همان‌طور که ارزش برند طی مدتی طولانی ساخته می‌شود؛ تخریب آن نیز به سال‌ها زمان نیاز دارد. به بیان دیگر، تولید یک یا چند محصول بی‌کیفیت، سریعا ارزش برند را تنزل نمی‌دهد اما ادامه‌ی این روند، سابقه‌ی خوب و اصالت شرکت سازنده را به فراموشی می‌سپارد. این موضوع، امروزه در برندهای نیسان و میتسوبیشی و جگوار دیده می‌شود.

مدیر مرسدس بنز

مدیریت عالی، تعیین نقشه راه هدفمند، استخدام نیروهای برتر، شناخت نیاز مخاطب و شرایط بازار، دلایلی هستند که ارزش یک برند را در طولانی مدت، حفظ یا ارتقا می‌دهند. در نتیجه، سه مورد مثبت برای برندهای ارزشمند اتفاق می‌افتد:

۱- امکان ارائه‌ی کالا گران‌تر از رقبا و افزایش سود حاصل از فروش هر محصول

۲- جذب نیروهای نخبه و سطح بالا که فعالیت در یک برند مشهور را به کار در شرکت‌های کم‌ترشناخته شده، ترجیح می‌دهند.

۳- قدرت جهت‌دهی به بازار و تعیین مسیر برای آینده‌ی یک صنعت با تولید محصولات جدید و جذب مخاطب

در ادامه مطلب، ۱۰ برند ارزشمند صنعت خودرو و موتورسیکلت به انتخاب رسانه‌ی World index  قابل مشاهده هستند. باتوجه به توضیحاتی که در بالا ذکر شد، باید متوجه باشیم که انتخاب‌های موجود، حالت نظری و کارشناسانه دارند. پس ممکن است افراد مختلف با پیش‌زمینه فکری متفاوت، نظرات مثبت و منفی نسبت به این فهرست داشته باشند.

فراری کلاسیک

۱- فراری

اسب سرکش ایتالیایی، نه‌تنها قدمتی ۸۳ سال دارد؛ بلکه افتخارات گسترده در مسابقات مختلف کسب کرده است. کیفیت محصولات فراری از دیدگاه منتقدان و لذت خریدار از پرداخت پول هنگفت برای خودروی ساخت فراری، به خوبی ارزش این برند را نشان می‌دهد.

۲- تویوتا

پیش‌تر اشاره کردیم که خودروهای تویوتا برای عامه مردم جهان، شناخته شده و خوش‌نام هستند. تقریبا هیچ کشوری در دنیا دیده نمی‌شود که انوع تولیدات تویوتا را در جاده‌های خود نداشته باشد. می‌توان ادعا کرد صدها میلیون نفر در سراسر جهان، تویوتا را به عنوان یک برند خودروساز با محصولات قابل اعتماد، می‌دانند.

پورشه 911

۳- پورشه

ارزش برند پورشه در فهرست ورلد ایندکس، بالاتر از مرسدس بنز و بی‌ام‌و است. این موضوع، احتمالا به دلیل علاقه‌ی وافر مردم در کشورهای مختلف، شکل گرفته است. همچنین بسیاری از تولیدات قدیمی یا مدرن پورشه، در فهرست آرزوهای افراد مختلف جای دارند.

۴- استون مارتین

جایگاه چهارم ارزشمندترین برند صنعت حمل و نقل دنیا به خودروسازی انگلیسی تعلق دارد. عجیب‌تر اینکه، رولزرویس در فهرست ۱۰ تایی دیده نمی‌شود. شاید به این دلیل که مالکان اصلی بسیاری از برندهای اصیل انگلیسی، بریتانیایی نیستند. البته لارنس استرول کانادایی امروزه سهام‌دار اصلی استون مارتین محسوب می‌شود اما بخش اصلی مهندسی و طراحی در بریتانیا باقی مانده است.

ماروتی سوزوکی

۵- ماروتی سوزوکی

در شرایطی که مردم دنیا برای خرید خودروهای ساخت ژاپن، امریکا یا کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند؛ شرکت ماروتی سوزوکی توانسته است نیازهای جامعه ۱/۳ میلیارد نفری هندوستان را پاسخ دهد. این مجموعه، بیش از دیگر خودروسازان دنیا، برای مردم هند شناخته شده است و به همین دلیل، ارزش برند دارد. حدود ۵۶ درصد سهام ماروتی سوزوکی در اختیار سوزوکی ژاپن است.

۶- هیرو موتور

مشابه ماروتی سوزوکی، موتورسیکلت‌سازی هیرو نیز ارزش برند در هند و جنوب شرق آسیا دارد. این شرکت، سالانه ۸ میلیون موتورسیکلت تولید می‌کند و از نظر طراحی، نزدیک به هوندا محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران هندی، مالک هیرو موتور هستند.

لامبورگینی میورا

۷- لامبورگینی

محبوبیت جهانی برای لامبورگینی، نیازمند تعریف و توضیح نیست. این برند در کلاس خودروهای اسپرت، شهرت فرا قاره‌ای دارد و سالانه هزاران خودرو با قیمت بیش از ۲۰۰ هزار دلار تولید می‌کند.

۸- مازراتی

اصالت و قدمت، برگ برنده‌ی مازراتی در گروه ارزشمندترین برندهای جهان است. هرچند که فروش مازراتی طی سال‌های اخیر، چندان جالب توجه به نظر نمی‌رسد؛ همچنان برای افراد مختلف دنیا، محبوبیت دارد.

مرسدس بنز فرمول یک

۹- مرسدس بنز

علاقه‌مندان خودرو قطعا با شهرت جهانی مرسدس بنز در سراسر دنیا، آشنا هستند. ارزش برند این شرکت صرفا به دلیل کیفیت یا عملکرد فنی خودروهای بنز در سال‌های اخیر نیست؛ بلکه قدمت صد ساله و حضور در مسابقات سرعت هم، مزید بر علت هستند.

۱۰- رویال انفیلد

رتبه دهم فهرست ارزشمندترین برندهای صنعت حمل و نقل، در کمال تعجب به رویال انفیلد تعلق دارد. این شرکت با اصالت بریتانیایی از سال ۱۹۰۱ فعالیت می‌کند؛ اما امروزه با سرمایه‌گذاران و مدیران هندی شناخته می‌شود. رویال انفیلد، یک برند بسیار محبوب موتورسیکلت در کشور هند است که خطوط تولید امریکا، انگلیس، تایلند و برزیل نیز دارد. تولید این مجموعه، حدود یک میلیون دستگاه در سال برآورد می‌شود.

 

رویال انفیلد

اخبار خودرو روز دنیا را از کارواکس بخواهید