0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
معرفی نسل جدید سوزوکی گرند ویتارا، برادر دوقلوی تویوتا اوربان کروزر

حدود هفت سال است که سوزوکی نام گرند ویتارا را کنار گذاشته و شاسی‌بلند خود را با نام سادهٔ ویتارا به بازار عرضه می‌کند اما حالا این شرکت با رونمایی از یک کراس‌اوور کوچک در هند، دوباره این نام را احیا کرده است. البته این خودرو ارتباطی با ویتارا ندارد و با همکاری تویوتا برای عرضه در بازارهای درحال‌توسعه مثل هند و آفریقای جنوبی طراحی شده است. درواقع، گرند ویتارای جدید همتای دوقلوی تویوتا اوربان کروزر است که چند روز پیش رونمایی شد.

 

به همین دلیل، در ظاهر این خودرو به‌وضوح می‌توان ارتباط با کراس‌اوور تویوتا را دید هرچند که طراحان سوزوکی سعی کرده‌اند با عناصری مثل جلوپنجرهٔ بزرگ، چراغ‌های جلوی متفاوت و چراغ‌های عقب باریک سراسری آن را از اوربان کروزر متمایز کنند. گرند ویتارای جدید ۴,۳۴۵ میلی‌متر طول، ۱,۷۹۵ میلی‌متر عرض و ۱,۶۴۵ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۶۰۰ میلی‌متر است. این یعنی کراس‌اوور جدید سوزوکی از گرند ویتارایی که سال‌ها پیش در کشورمان عرضه می‌شد به میزان قابل‌توجهی کوچک‌تر است.

این خودرو در داخل به‌جز ترکیب رنگ و لوگوی سوزوکی کاملاً با اوربان کروز یکسان است و بنابراین در اینجا هم شاهد یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۹ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم هستیم درحالی‌که در تیپ‌های بالاتر صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی و هدآپ دیسپلی هم ارائه می‌شوند. شارژر بی‌سیم، سقف پانوراما و تهویهٔ صندلی‌های جلو هم از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که گرند ویتارا برای بازار هند توسعه پیدا کرده است، تجهیزات ایمنی آن صرفاً به دوربین ۳۶۰ درجه، شش ایربگ و سیستم کمکی پایین رفتن از شیب‌ها محدود می‌شود و در آن از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ فعالی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک خبری نیست.

نسل جدید گرند ویتارا دقیقاً مثل اوربان کروزر با دو پیشرانهٔ مختلف در هند عرضه خواهد کرد که موتور پایه یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با سیستم هیبریدی خفیف است. این موتور ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و انتقال نیروی آن توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ اما با اینکه اوربان کروزر با این پیشرانه فقط به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شود، سوزوکی برای گرند ویتارا سامانهٔ چهارچرخ محرک خود بنام AllGrip را هم ارائه می‌کند.

پیشرانهٔ دوم یک نمونهٔ هیبریدی کامل ساخت تویوتا است. این قوای محرکه از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی (همان نمونه‌ای که در تویوتا یاریس ارائه می‌شود) به همراه یک موتور الکتریکی و پکیج باطری لیتیوم یونی تشکیل شده است و مجموع خروجی آن ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو صرفاً از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. گرند ویتارا در هند توسط تویوتا در کنار اوربان کروزر تولید می‌شود تا جایگزین مدل S کراس در این کشور شود. این خودرو بعداً به آفریقای جنوبی هم صادر خواهد شد.